(Man in de trein, klikkend op een call to action op zijn smartphone)
Alles moet gemeten, gekaderd en verkocht. Gelabeld, opgeblazen en over de balk. Marketing is een vak, een religie, een uitgedokterde wetenschap, het is allesomvattend en zodanig geëntegreerd in onze maatschappij dat we er niet meer aan ontkomen en er blind voor zijn geworden, of erger het verschil niet goed meer zien als we niet goed kijken, met de paplepel ingegoten. Facebook gaat kapot. Social media. Waarom? Omdat de commercie zo zijn best doet om er grip op te krijgen.
Social media is iets moois, iets wat de zeggenschap weer teruggeeft aan de mens. Je deelt en leert van elkaar, dat is het idee en als bedrijf kan je daar je voordeel mee doen, door zodanig een indruk achter te laten dat men het waard acht je bedrijf of dienst te delen, dat kost tijd vergt een flinke investering en valt amper te meten. Of eigenlijk kost het hebben en het waard maken van je bedrijf om te delen niets extra’s als de passie die je als ondernemer of eigenaar in je bedrijf zou moeten steken. Maar het gros van de bedrijven is geen bedrijf met een passie, dat zijn bedrijven met een groep aandeelhouders en een directie die vooral kijken naar de cijfers die te meten zijn. De passie zit ergens onderaan of verstopt in de historie van het bedrijf. De passie is er later nog op geplakt middels een marketing campagne, een door een reclamebureau geschreven missie en bedrijfsimago.
Dat soort bedrijven willen graag dat de socialmedia ook voor hen werkt, daar besteden ze liever zelf geen tijd aan, dus besteden ze het uit, alles wordt uit de kast getrokken om er voor te zorgen dat je positief op de socialmedia terecht komt, het liefst geforceerd, blogs sponsoren die als sokpoppen een positief stukje over je product schrijven en die dat dan weer delen met hun volgers. Tijdlijnen die vervuild worden met calls to action die mooi gemonitord worden en hun dienst bewijzen als je de cijfers gelooft. Verplicht delen en leuk vinden anders krijg je de gebakken lucht niet te zien en zo verspreid het zich als een ziekte.
Maar dit maakt alles wat zo mooi is aan social media kapot. Het sociale wordt opdringerig, wordt afgepakt, we vertrouwden onze vrienden op hun oordeel over een product of dienst, maar het was niet meer dan een aangeleerde nieuwsgierigheid om te reageren op die call to action die de aanbeveling leeg en ongemeend maakt. Social media is niet meer wat het is, het is een reclame platform, dom consumeren, dat waar de commercie van houd.
Ondertussen is mijn vertrouwen in de mensen om mij heen geschaad, ik kijk daar wel doorheen, ik weet hoever de marketeers gaan om hun targets te halen, in hoeverre alles wat we zien gemanipuleerd word. Maar dat ben ik. Wordt u vaak verleid door een call to action? <- help ik doe het zelf ook 🙁 gelukkig zitten er bij mij geen targets aan vast. En voldeed het aan uw verwachting of was de lucht toch minder knapperig gebakken dan men deed voorkomen?