Commercie maakt socialmedia kapot

calltoaction(Man in de trein, klikkend op een call to action op zijn smartphone)

Alles moet gemeten, gekaderd en verkocht. Gelabeld, opgeblazen en over de balk. Marketing is een vak, een religie, een uitgedokterde wetenschap, het is allesomvattend en zodanig ge√ęntegreerd in onze maatschappij dat we er niet meer aan ontkomen en er blind voor zijn geworden, of erger het verschil niet goed meer zien als we niet goed kijken, met de paplepel ingegoten. Facebook gaat kapot. Social media. Waarom? Omdat de commercie zo zijn best doet om er grip op te krijgen.

Social media is iets moois, iets wat de zeggenschap weer teruggeeft aan de mens. Je deelt en leert van elkaar, dat is het idee en als bedrijf kan je daar je voordeel mee doen, door zodanig een indruk achter te laten dat men het waard acht je bedrijf of dienst te delen, dat kost tijd vergt een flinke investering en valt amper te meten. Of eigenlijk kost het hebben en het waard maken van je bedrijf om te delen niets extra’s als de passie die je als ondernemer of eigenaar in je bedrijf zou moeten steken. Maar het gros van de bedrijven is geen bedrijf met een passie, dat zijn bedrijven met een groep aandeelhouders en een directie die vooral kijken naar de cijfers die te meten zijn. De passie zit ergens onderaan of verstopt in de historie van het bedrijf. De passie is er later nog op geplakt middels een marketing campagne, een door een reclamebureau geschreven missie en bedrijfsimago.

Dat soort bedrijven willen graag dat de socialmedia ook voor hen werkt, daar besteden ze liever zelf geen tijd aan, dus besteden ze het uit, alles wordt uit de kast getrokken om er voor te zorgen dat je positief op de socialmedia terecht komt, het liefst geforceerd, blogs sponsoren die als sokpoppen een positief stukje over je product schrijven en die dat dan weer delen met hun volgers. Tijdlijnen die vervuild worden met calls to action die mooi gemonitord worden en hun dienst bewijzen als je de cijfers gelooft. Verplicht delen en leuk vinden anders krijg je de gebakken lucht niet te zien en zo verspreid het zich als een ziekte.

Maar dit maakt alles wat zo mooi is aan social media kapot. Het sociale wordt opdringerig, wordt afgepakt, we vertrouwden onze vrienden op hun oordeel over een product of dienst, maar het was niet meer dan een aangeleerde nieuwsgierigheid om te reageren op die call to action die de aanbeveling leeg en ongemeend maakt. Social media is niet meer wat het is, het is een reclame platform, dom consumeren, dat waar de commercie van houd.

Ondertussen is mijn vertrouwen in de mensen om mij heen geschaad, ik kijk daar wel doorheen, ik weet hoever de marketeers gaan om hun targets te halen, in hoeverre alles wat we zien gemanipuleerd word. Maar dat ben ik. Wordt u vaak verleid door een call to action? <- help ik doe het zelf ook ūüôĀ gelukkig zitten er bij mij geen targets aan vast. En voldeed het aan uw verwachting of was de lucht toch minder knapperig gebakken dan men deed voorkomen?

Join the Conversation

7 Comments

  1. Heb onlangs een boek gelezen over de kloof tussen systeem- en leefwereld. De systeemwereld bant het menselijke liefst zoveel mogelijk uit omwille van de efficiency en resultaat. Laat die wereld los op social media en je krijgt wat je beschrijft. Maar er is hoop want de grote ommekeer in onze samenleving is er eentje terug naar de menselijkheid.

  2. Doe er niet aan mee al zag ik onlangs dat Facebook het voor me doet (ik zou iets onnoemelijk leuk vinden, ik had het toch echt niet eerder gezien). Van anderen negeer ik elk voorgesteld en gesponsord bericht evenals de wens om ik weet niet wat te winnen. Gelukkig staan er velen malen meer andere, eigen dingen te lezen van mensen.

    Overigens vertekend dat ook. De meeste mensen zetten hun beste beentje voor en laten zich zelden kennen, waardoor het lijkt alsof de mensheid dolgelukkig is, altijd en overal.

  3. Ik snap en deel je frustratie. Ik probeer reclame zoveel mogelijk te omzeilen, dus ook online. Maar dat is lastig. Zelfs Ad-Blocker laat een hoop door. (En wordt daar geloof ik voor betaald). Het is een van de vele redenen waarom ik niet aan gesponsorde berichten doe op mijn blog. Alles wat ik schrijf komt van mij omdat ik het leuk vind om erover te schrijven en soms omdat ik vind dat ik iets met de stapel binnengekomen strips en graphic novels moet doen. Maar dan nog krijg je mijn oordeel te lezen en niet een of ander marketingpraatje. Bloggers en sociale mediagebruikers die een doorgeefluik van commercie zijn, gooi ik er zo snel mogelijk uit.

  4. Sommige acties vind ik prachtig hoor! Gisteren die twitterhype over een goud/witte danwel blauwe jurk. En dan Heineken die een foto tweet van een glas bier met schuimkraag met als toelichting: gold/white. Daar zie ik de humor van in. En ik vind het ludieke internetmarketing. Niet dat het werkt, als Enschede√ęr drink ik Grolsch.

    Op blogs vind ik de gesponsorde posts vervelend. De hoeveelheid makeuptroela’s die allemaal dezelfde producten reviewen. En op een of andere manier nooit echt kritiek leveren, want ze hebben het spul gratis ontvangen. Dat stoort mij pas echt.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *