Wat kan er fout gaan?

Een hele poos terug al een keer twee blogjes besteed aan de vier pagina’s tellende krantenstrip die Vodafone Red aan de man moest brengen. Nu ik druk bezig ben met de voorbereidingen voor mijn workshops moet ik hier toch ook weer aan terug denken, een mooi voorbeeld van hoe het allemaal niet moet.

Fout nummer één: Wie is je doelgroep? De strip opent met twee pagina’s lang geneuzel van de marketing afdeling over hoe ze het product aan de man moeten brengen. Dit is gewoon ego tripperij. Er spreekt niets uit over de voordelen van het product voor de gebruikers/lezers. Dat je het aanstipt in je uiting is misschien nog okee, als grapje, als leuke knipoog. Maar Twee volle pagina’s is teveel.

Fout nummer twee: ALLES ZIT IN DE DIALOOG! Houd het simpel en gebruik de kracht van strips, juist het weglaten van de dialoog en zoveel mogelijk visueel in beeld brengen. De pagina’s bestaan uit rijen van statische mensen die als enige actie of beweging de gebaren hebben die ze maken als ze spreken. Daarnaast is die dialoog ook nog eens tenenkrommend, vol marketingspeech en totaal niet geloofwaardig.

Er is nog veel meer fout en ik zal er vast nog wel een aantal keer op terug komen, maar mocht u het idee hebben gevat om strips in te zetten als marketing? Leer dan alstublieft van deze fouten, namens heel striptekenend nederland alvast dank!

De “strip“, helaas niet meer in zijn geheel.

vorige posts over de vodafone Red introductie strip in de spits:

deel 1: fotostrips
deel 2: een strip is meer dan een storyboard

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *