Jezelf prikken aan visueel presenteren

006 hoe werkt een team

Afgelopen weekend heb ik een aantal presentaties bijgewoond. Inhoudelijk was er weinig op aan te merken, met de presentatie techniek van de persoon zelf zat het ook wel goed. Goed voorbereid, duidelijk en vol verve gebracht. Professioneel. Wat me echter stoorde was hoe de visuele ondersteuning van de presentatie in elkaar stak. Dit haalde voor mij de professionaliteit weer direct onderuit.

Om de presentatie kracht bij te zetten, je boodschap te verankeren is een sprekende foto of illustratie een goed middel om je toehoorders een beetje te helpen om een geheugensteuntje aan te bieden. Daar was wel serieus over nagedacht. Het grootste probleem is vaak, waar haal ik mijn afbeeldingen vandaan? Het internet is een grote bak, een gigantische bron van beeldmateriaal. Het is zoeken naar een speld in een gigantische berg spelden. En gegarandeerd dat je jezelf gaat prikken aan een van die vele spelden.

De eerste prik is het gebruiken van materiaal waar auteursrecht op zit, vaak met een watermerk om dit te benadrukken. Auteursrecht bestaat omdat iemand zijn best doet voor een foto of illustratie  en hier graag erkenning voor wil.  Nu kan je doen alsof je neus bloed en de afbeelding met watermerk en al zo in je presentatie dumpen. En echt heus, dit is wat ik afgelopen weekend heb gezien. Nog los van het auteursrecht zat mijn aandacht bij het watermerk en niet bij de boodschap of de afbeelding, hierdoor verlies ik als toehoorder mijn focus. Als ik als toehoorder mijn focus verlies gaat de communicatie scheef.

Kopspelden, vorkspelden, pinspelden, veiligheidsspelden, er zijn erg veel verschillende soorten spelden. Als je in die gigantische bak die internet heet gaat zoeken krijg je uit diverse uithoeken resultaten. Resultaten die  op zichzelf vaak lijken te passen bij wat je wilt vertellen. Vaak al blij dat je een passende afbeelding heb kunnen vinden bij je verhaal gooi je deze in je presentatie en ga je weer op zoek naar een volgende afbeelding die je zou kunnen gebruiken.

Dit is de volgende waar je je lelijk aan kan prikken. Je visuele presentatie verliest zijn samenhang als je lukraak afbeeldingen gaat gebruiken die uit een divers aantal bronnen komt. Verschillende stijlen van illustraties, verschil in kwaliteit of belichting in fotografie. Foto’s en illustraties wijken ook vaak af van je huisstijl, gebruiken kleuren die vloeken of heel specifiek de associaties van een ander bedrijf of zelfs de concurent oproepen. Zorg er voor dat je je beeldmateriaal consistent houd. put uit dezelfde bron, laat je beelden bewerken om aan te sluiten bij je huisstijl.

Het beste pak je dit als professional ook professioneel aan door dit uit te besteden aan iemand die hier verstand van heeft en weet hoe je beelden kan bewerken, met je mee kan denken en illustraties op maat kan leveren. Voordeel van op maat gemaakte afbeeldingen is dat deze echt naadloos aansluiten op je presentatie. De illustraties kan je doorvoeren in al je overige communicatie en wordt als het ware een extra herkenningspunt van je bedrijf.

Dit zijn maar twee kleine prikjes, maar ze laten je wel gigantisch bloeden, dus met deze twee toch redelijk eenvoudige tips sta je met je visuele presentatie alweer een heel stuk sterker. Ik kan niet presenteren, praten voor groepen is iets wat ik graag aan professionals overlaat. Wat ik wel kan is beeldmateriaal verzorgen, meedenken over visueel communiceren, dat is mijn professie en passie.

Join the Conversation

2 Comments

    1. Is inderdaad een verschil of je nu je blog persoonlijk of professioneel inzet, maar ook persoonlijk is foto materiaal zonder watermerk aan te bevelen 😛
      Op jouw blog is het gebruik van afbeelding toch wel redelijk consequent, je gebruikt regelmatig dezelfde stamienen en doet veel zelf, dat je daar dan af en toe van afwijkt maakt het dan juist weer interessanter 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *