Ondernemer

jodaspeed

Creatieven en ondernemen, dat gaat vaak niet goed samen. Een creatief brein zoekt graag naar oplossingen, denkt in ideeën en vergeet vaak even te stoppen om duidelijke afspraken te maken met de andere partij. De klant bied een probleem, heeft een vraag. Mijn creatieve brein gaat gelijk aan het werk om het probleem op te lossen en de vraag te beantwoorden, het liefst met verschillende opties. Mijn creatieve brein zet liever twee stappen extra om net die oplossing te bieden waar ik zelf ook tevreden mee kan zijn, ook al is het aantal uren en het budget daar niet op berekend. Liever doe ik een tekening over, zet ik er toch nog een extra laag kleur bij of zit ik tot midden in de nacht in mijn geluidsstudio om de voice over toch naar mijn zin te krijgen.

Dit levert natuurlijk een zeer tevreden klant. Nu vind ik het leuk werk, het is nog grotendeels een hobby, ik leer nog iedere dag. Maar het is natuurlijk niet erg handig als ik van mijn hobby mijn werk wil maken. Ondernemen is hard werken, maar het moet wel leuk blijven en ieder uur zou in principe factureerbaar moeten zijn. Ondernemen is iets waar ik nog heel veel in te leren heb. Ik twijfelde ook niet toen ik de mogelijkheid kreeg om me in te schrijven voor een workshop onderhandelen voor striptekenaars. Heel veel herkenning bij de vakgenoten en dezelfde valkuilen waar onze creatieve breinen zich maar wat makkelijk lieten misbruiken om zonder enige vergoeding of zelfs enige zekerheid op een opdracht concepten vorm te geven voor de klant.

Mijn laatste opdracht heb ik afgerond nog voordat we een prijs waren overeengekomen, dat is gelukkig allemaal goed gekomen, deels omdat ik een flinke korting heb gegeven, maar zeker niet in de laatste plaats omdat het een leuke video is geworden. Maar zakelijk gezien een flinke misser. Een tweede opdracht stond al klaar, dit keer wilde ik beter voorbereid zijn, contact opnemen, maar na tien keer de voicemail heb ik het erbij laten zitten. Via de mail ging het ook wat stroef, ik had een aanbieding gedaan, een voorstel, maar had daarop nog geen akkoord gehad, nabellen leverde weer steevast de voicemail. Een laatste mail met verzoek tot goedkeuring zodat ik aan de slag kon leverde de reactie dat ze eigenlijk al op een video zaten te wachten. Het grootste probleem met creatieve zaken is misschien ook de verwachting van de klant, die ziet het zelf ook een stuk minder zakelijk. Als creatief ondernemer moet je dus extra goed voorbereid zijn. Alles duidelijk op orde hebben, strak de communicatie in handen houden, duidelijke afspraken maken met de klant. Maar vooral duidelijke afspraken maken met mezelf, mijn eigen grenzen stellen, niet doordraven maar op tijd stoppen en de klant en mijn creatieve brein terugfluiten.

Ondertussen is de tweede video al weer bijna af, maar er staan nog een hoop vragen van mijn kant open, daar kan ik proberen antwoord op te krijgen, of ik lever op en factureer alles. Maar daar kan mijn creatieve brein niet tegen, die lost het liever allemaal netjes op.

 

Join the Conversation

2 Comments

  1. Goed dat je zo nauwkeurig bent, ik denk dat klanten anders soms een loopje met je zouden nemen én persoonlijk lijkt me dat ook géén manier van werken van die klant om niet eens op je mails te antwoorden, zonder veel goedkeuringen, maar toch verwachtend at je al dingen naar hun gaat sturen, alsof je gratis werkt…

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *