Vijf basisregels voor een succesvolle speedcartoon

[youtube_sc url=”https://youtu.be/CJGLm5W2G_o”](speedcartoon van Joda Entertainment)

Een speedcartoon helpt bij het overbrengen van de boodschap, in een aantal korte stappen, wat heldere tekeningen wordt een proces of probleem duidelijk gemaakt en nog eens uitgelegd door  een voice over. Speedcartoons zijn een handige manier om je ideeën duidelijk te maken voor degenen die je wilt enthousiameren voor jouw geesteskind. De beelden zorgen ervoor dat de kijker de tekst makkelijker kan verankeren, het idee achter het tekenen zelf is dat de kijker wordt meegenomen in het proces en zo iets ziet ontstaan. Een speedcartoon oogt simpel, dat hoort, dat maakt de boodschap krachtiger. Maar het oog bedriegt, speedcartoons zijn alles behalve simpel.  Toch zijn er een aantal basis regels:

1 Het draait om het script

Zonder script ben je nergens. Het script is de basis waarop alle andere onderdelen van de speedcartoon rusten. Het grote gevaar is dat er teveel in het script wordt gestopt, vooral als je als bedrijf je eigen idee op papier gaat zetten, er zijn mensen die hierin gespecialiseerd zijn en ook vaak met een frisse blik kijken naar het verhaal dat je wilt vertellen. Destileer wat echt belangrijk is voor het verhaal dat je over wilt brengen. Bedenk voor wie je het verhaal wilt vertellen, wat is de kern in een of twee zinnen, wat is het probleem, wat is de oplossing, hoe werkt het en wat is de call to action?

2 Houd het kort, houd het simpel

Comprimeer je boodschap, schrap overbodige zaken die ruis veroorzaken, dit maakt de boodschap makkelijker te onthouden voor anderen. Een korte speedcartoon maakt de drempel om deze snel even te bekijken ook lager. En daar is hij weer: “Houd het simpel”. Dat is wat ik vaker roep, maar het is altijd weer makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als het je eigen product of idee is, dit idee is gegroeid, uitgebreid, voor jou logisch, een proces van dagen, weken, som jaren. Om dat proces ‘simpel’ te maken zou je weer terug moeten naar die eerste stap.

3 Houd het luchtig

Een speedcartoon is een mooi medium om een grappige metafoor te gebruiken, of een bestaande situatie uit te vergroten, neem een loopje met de realiteit, zo creëer je een beeld dat beter blijft hangen bij de kijker en houd deze alert. Stap af van het veilige, dit is saai en levert, hoe kan het anders, een saai filmpje op.

4 Het oor wil ook wat

Zonder voiceover is er weinig te vertellen, zorg voor een heldere en duidelijke stem. Muziek maakt het geheel af en vult de stiltes op zodat de aandacht van de kijker bij de boodschap blijft.

5 De stijl doet er niet toe

Waar het script de basis legt voor de speedcartoon, zo voegt de stijl van tekeningen erg weinig toe aan de boodschap, zonder tekeningen geen speedcartoon, maar de tekeningen volgen altijd het script. Belangrijk is dat de stijl de boodschap niet gaat overschaduwen, ook hier geldt, houd het simpel! Eenvoudige figuren, simpele lijnen. Deze vijf punten zijn een goede eerste stap voor een duidelijk verhaal. Joda Entertainment verzorgt speedcartoons, van script en realisatie tot en met de muziek en voice over, een compleet pakket. We denken mee, hebben een frisse kijk op uw ideeën en weten dit helder samen te vatten.

 

Join the Conversation

2 Comments

    1. Dat is vaak, juist omdat je het terugbrengt naar een paar basispunten, waar echter vaak overheen wordt gekeken is ervaring, hoe vaker je iets doet, hoe makkelijker het gaat, echter verlies je dan juist weer die basisdingen nogal eens uit het oog. Ik merk dat zelf altijd tijdens de workshops die ik geef, de tips die ik anderen geef zijn zaken die ik zelf ook vaker moet doen en als ik er ook bewust met mijn eigen tips aan de slag ga, dan sta ik soms versteld van wat ik dan zelf presteer 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *