Pijn aan mijn ogen

[youtube_sc url=”http://www.youtube.com/watch?v=kmpxPkaak9I” title=”Snotneus%20en%20Sim%20Speedcartoon”]

Pijn aan mijn ogen, dat doet het. Een opkomst in speedcartoons is leuk, zeker als je daar zelf met veel plezier leuke opdrachten in kan vervullen. Soms zie je zaken die je inspireren, en sommige, tja, pijn aan mijn ogen dus.

Allereerst wat is een speedcartoon? Mocht u het filmpje nog niet bekeken hebben, het is het versneld afspelen van een tekenproces, op een whiteboard of gewoon op papier, ondersteund door een voice over of wat tekst. Nu is speedcartoons tekenen best wel eng, je moet de tekening er in een keer goed op krijgen(of in drie, vier of twaalf keer). Het daagt je uit als tekenaar en je geeft jezelf erg bloot.

Sommige tekenaars willen dat niet, die tekenen liever eerst een complete tekening, waar ze op hun gemak aan kunnen werken en schaven. Of soms wordt een aantal plaatjes bijelkaar geraapt door een vormgever die zelf ook niet graag tekent. Prima. Nu zie ik af en toe, ook bij grote partijen dat er informatie filmpjes worden gemaakt, die de schijn van een speedcartoon proberen te wekken.
De animatie of tekeningen zijn al gemaakt en achteraf wordt er nog een hand overheen gemonteerd, want?? Anders komt de boodschap niet over? Wie probeer je voor de gek te houden? Wat is de toegevoegde waarde van die hand als het niet behoort bij het proces? Of als tekenen totaal niet bij je core business hoort? (bijvoorbeeld die van PostNL, echt pijn aan mijn ogen).

Laat dat alsjeblieft! Een beetje post processing is ok, maar iets erin monteren wat totaal niets toevoegt aan het verhaal is zo jammer en geeft het hele gebeuren een goedkope afwerking, er zijn heus momenten te bedenken waarop een hand in de animatie als een soort deus ex machina zijn werk kan doen, zoals Terry Gilliam al deed bij zijn animaties voor Monty Python.
Een tekenende hand toevoegen aan een animatie is net zo onnozel als een handtekening onder een brief printen, een koksmuts en schort aantrekken als je je bord opwarmt in de magnetron. Het voegt niets toe en zegt niets over wat je daadwerkelijk wilt vertellen. Mij als vakman leid het onnodig af en ik erger me meer aan de hand dan dat ik daadwerkelijk de boodschap mee krijg.

Het is niet erg om geen speedcartoon te maken, maak er gewoon een aardige animatie van, met een hoop post processing, leuke overgangen, leef je uit, doe waar je goed in bent maar probeer niet te zijn wat je niet bent en verkoop niet van iets wat je gemaakt hebt als iets totaal anders, je houd iedereen maar vooral jezelf voor de gek en verspilt tijd en creativiteit aan een karig eindresultaat.

Houd het simpel, ik teken speedcartoons omdat het voor mij de meest simpele vorm is, snel en het vergt minder nabewerking, iets waarin ik afhankelijk ben van anderen, nu heb ik daar wel een goede partner in, dus ook andere animaties anders dan speedcartoons zijn mogelijk, maar dat vergt altijd meer werk.

Bedenk bij alles wat je doet, voegt het wat toe aan het verhaal? Zo niet dan is het ruis en staat het je boodschap alleen maar in de weg.

 

Join the Conversation

4 Comments

  1. ja, kijk, je kan er ook te diep op ingaan natuurlijk. Iedereen ervaart alles toch anders, en de één spreekt een logo meer aan dan een ander en dat hoort ook zo.

    En zo tekent een ieder zo als hem dat het beste past, lijkt mij.
    En spelen is altijd leuk natuurlijk, zo zie ik dat.

    1. Het is iets waar ik verstand van heb(denk ik) en iets waar ik graag wat dieper op in ga, het is misschien wat technisch en ik draaf misschien wat door over iets waar anderen niet zo snel bij stil blijven staan. Ieder op zijn eigen manier is prima, maar kwaliteit is ook belangrijk natuurlijk, dat geld ook voor hoe je bijvoorbeeld schilderwerk oplevert.

    1. Je zou de waar nog kunnen toevoegen. Waarom geef jij niet ook cursussen? Dit is dus waarom ik met je samenwerk! 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *