Eigenwijze kinderen

[youtube_sc url=http://youtu.be/by_xmLVTKoY]

las laatst iets over foto’s ongevraagd op internet zetten 🙁

Mijn stripliefde probeer ik ook vaak op te dringen aan de cursisten van de striptekencursus die ik regelmatig verzorg voor diverse buitenschoolse opvang organisaties in de regio. Ik neem een stapeltje boeken mee ter inspiratie. Toch hebben de kinderen meer interesse in het tekenen zelf, de boeken worden amper ingekeken en vaak alleen omdat ik bepaalde kinderen die inspiratie missen er op wijs dat ze daar misschien wat inspiratie uit kunnen halen.

Ik heb ook altijd een of meer boeken van Andrea bij me, maar daar vinden ze niet veel aan, zijn niet onder indruk zoals ik dat was, ze lezen liever een Biebel of Elsje met 4×3 plaatjes op een bladzijde in een vast stramien. Een enkeling betrap ik er daarna wel op dat ze zich wagen aan een andere kaderindeling dan de standaard die de meeste kinderen hanteren, horizontaal een lijn en dan twee verticaal om zo zes vlakken te krijgen, liefst tegen de rand van het papier aantekenen ondanks dat ik heb gezegd dat ze een centimeter rondom vrij moeten houden omwille van het plakken van het overtrekpapier. Ze luisteren sowieso altijd erg slecht naar mijn aanwijzingen, waarom eerst schetsen, gewoon meteen dik met potlood alles op papier zetten. Waarom altijd beginnen met een cirkel, hoe teken ik een [vul maar in]? Waarom nadenken over een indeling, hey ik heb nog twee plaatjes over aan het eind van de pagina. Waarom eerst de tekst schrijven, ik teken eerst een ballon en priegel de tekst er wel in. Niet alles blijft hangen en leren tekenen is vooral een kwestie van veel doen, doen en nog eens doen. Ik doet het met liefde, liefde voor de strip en ik geef graag wat door, na de vakantie weer eens wat in laten plannen, heb er wel weer zin in.

Met een beetje pech/geluk blog ik de komende tijd enkel en alleen nog maar over strips 🙂 met dank aan Michael Minneboo en zijn #stripliefde

 

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *