Buzz

evo0029-4

Ik volg het nieuws niet zo, toch vang ik af en toe wat op. Er zal alvast een hoop over geschreven zijn, kritiek en lof, toch wil ik ook nog even wat kwijt. Betreft: Steve Jobs scholen.

Het valt me op dat dit vooral door de grote buzzwoord en kijk mij eens statistieken maken die iedere kinkel met een beetje boerenverstand wel kan bedenken maar niet zo goed verkopen als ik meneer de Hond word gepromoot. En ja ik maak hier een erg gechargeerd beeld van een man die ik amper ken, om een stereotype neer te zetten.

Ik ben ervoor om de digitale revolutie naar school te brengen. De digitale revolutie die is ontstaan in kamertjes en garages, mannen en jongetjes(sorry vrouwen) die met hun schroevendraaier, soldeerbouten en weerstandjes nieuwe technieken wisten te combineren en te verbeteren. Talloze nachtelijke uren die op zolderkamertjes breien aan broncode opleverden en waar af en toe een stukje goud uit naar voren kwam.

Maar doe dit alsjeblieft niet met een iPad. De enige reden dat de heer de Hond dit promoot is omdat zijn onderzoeksveld zich beperkt tot de school van zijn kinderen, ik gok dat dit een overwegend witte school is met een gemiddeld ouderlijk inkomen ver boven modaal. Een mooie afspiegeling van nog geen procent van de bevolking. Ik zuig wat cijfers uit mijn duim, toch weet ik meer dan dat. Op mijn werk hebben we een gedegen onderzoek laten doen onder onze eigen klanten, vandaaruit zijn wij gaan ontwikkelen en staat iOs(iPad) niet op de lijst omdat deze niet rendabel is. Nu wil het geval dat we een samenwerking aan zijn gegaan met een grote speler op het nederlandse tv veld. Deze heeft een CEO die weer contacten heeft met de heer de hond, waarschijnlijk kinderen op dezelfde school of hockey club. En wat een verrassing, de iPad, die onze klanten massaal links laten liggen krijgt opeens prio één boven alle andere producten.

Terug naar het idee van de scholen, de iPad is een gesloten systeem, met een gesloten winkel. Wat leren de kinderen hier mee? Hoever komen ze met een schroevendraaier en een soldeerbout, in ieder geval open voor eigen applicaties, eigen hardware, wat heb je aan een apparaat wat al moeilijk doet als je een simpele usb kabel van een ander merk niet slikt om op te laden? Wat leer je de kinderen daar mee? Hoe daag je ze uit? Jailbreaken? Dat kunnen ze heus wel maar is niet wat de buzz-word marketeers voor ogen hebben met het opleiden van makke swipende touchscreen consumenten.

Heel jammer dat ze een mooie gelegenheid tot vernieuwing in onderwijs laten verzuipen in buzz words en kapot laten lopen op een product uit een gesloten beperkte markt, er zijn zoveel meer en betere technische oplossingen voor scholen te bedenken, juist een meer open source speeltuin zou mogelijkheden kunnen bieden die ver boven fixed apps op iPads uit kunnen schieten en qua kosten er ver onder natuurlijk…

Join the Conversation

3 Comments

  1. In het vrije onderwijs wordt dit al grotendeels toegepast waar de inspectie het in ieder geval toelaat. Kinderen op een iPad de (online)wereld laten ontdekken is een mooi princiepe, echter zijn ze ook erg bevattelijk voor indoctrinatie door merken en marketing, een kind dat een merk met de paplepel ingegoten krijgt is vaak een klant voor het leven, daarom stuit het hele gesloten en aan Steve Jobs/Apple gekoppelde leren me zo tegen de borst.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *