Laster campagnes

Op het werk kom ik het wel eens tegen. Laster campagnes op internet. Een moeilijke zaak. Ik ga nu ook geen namen noemen, dat is niet kies.

Een klant van ons ziet op internet een flink aantal negatieve comments en reviews. Op het eerste gezicht lijkt het op een boze klant, maar zoveel boze klanten? En die ook nog eens weten te melden dat ze bij de (steeds dezelfde)concurent beter af waren? Dat spoort niet. Terugkoppeling van de beheerders van de site welke de laster bevatte wees ook uit dat deze comments van hetzelfde ip adres afkomstig waren. Naast dat het puur laster is om de eigen handel in een positiever daglicht te krijgen was het ook nog eens in strijd met de algemene voorwaarden van de site. Personeel en eigenaar werden met naam en toenaam genoemd, geschillen werden breed uitgemeten. Dat doe je dan maar bij de Consumentenbond of Radar.

Maar het zijn dus geen boze klanten. Het is de concurent die erg veel tijd steekt in verzonnen personages en hun uit lucht bestaande problemen. Er is zelfs nagedacht over SEO links in de comments, deze verwijzen allen naar de site van onze klant. Zodat dit door zoekmachines beter wordt geïndexeerd. Hoe ver ben je dan gezakt? Hoe slecht gaan de zaken van de concurent dat je de tijd hebt en neemt om internet vol te spuien met verzinsels om op die manier klanten proberen binnen te halen? Of is het het wizkid-zoontje van de concurent die dit wel eventjes doet?

Het blijft raar. Voor mij in ieder geval, iemand zwart maken omdat je er persoonlijk baat bij hebt. Maar dat is misschien mijn persoonlijkheid.