Zomergasten – zesde fragment

Als laatste een aantal fragmenten uit Japanse animatie films en series. Akira, Ghost in the Shell, Mononke Hime, Neon Genesis Evangelion. FLCL. Cowboy Bebop. Lain. Slayers. Samurai Shamploo, Battle Angel Alita(Gunm). Japanse animatie is een kunstvorm op zich. Na de tweede wereldoorlog was er een grote behoefte aan films maar geen budget. Animatie films boden een zeer goedkoop alternatief voor wat er vanuit Hollywood kwam. Hierdoor is in Japan de animatie film uitgegroeid als een volwassen tak van film, anders dan hier in het westen waar tekenfilms nog te vaak een kinder imago hebben of verzanden in echt alternatieve uitingen. Een japanse animatiefilm heeft alles wat een Hollywood productie heeft plus nog wat diepgang en oosterse cultuur. De animatie film heeft sowieso als aftakking van de basis van de special effects een hele experimentele grondslag, waar nu weer vanuit de special effects weer een aparte afsplitsing is ontstaan door het doorontwikkelen van Computer Generated Images. Animaties hebben nog altijd iets van monniken werk. Ondanks de inzet van computers zal het verschil in kwaliteit merkbaar zijn in de passie en tijd die een animator in een film steekt. Wat ik nog graag terug zou willen zien is mijn eigen vijf minuten van faam, ooit liep ik door het centrum van Rotterdam, een druilerige zomerdag, geen hond op straat. Alleen ik. met een zware tas aan mijn arm. Plots duikt er een zestal mensen op. Aan het eind van de straat. Ik kan geen kant op. Ze omsingelen mij. Een alleraardigste dame stelt mij een vraag. Of ik een brief wil lezen en mijn mening voor de camera wil geven. Ik zie er geen kwaad in, een ander helpen doet geen pijn. Zo doe ik mijn zegje. Onzinnig of niet, ik ben de enige die ze die dag te pakken kregen, dus word het volledig, ongeknipt uitgezonden. Heb het zelf nooit terug gezien maar werd na de uitzending op school wel gelijk meer aangesproken.