Een strip is meer dan een storyboard

Een poosje terug had ik een logje besteed aan de vodafone vier paginavullende krantenstripadvertentie

De strip is gemaakt in samenwerking met maar liefst drie illustratoren, Cesar Jorajuria, Daniel Doebner en Hakan Aydin in opdracht van het reclame bureau They. Alledrie ongetwijfeld getalenteerd reclame illustrator en visualiser, maar geen striptekenaars, dat terwijl Nederland stikt van het talent op strip gebied. Er is een groot verschil tussen een reclame illustrator en een striptekenaar. Een strip is meer dan alleen een mooi plaatje met een tekstballon erop geplakt, meer dan enkel een wat netter uitgewerkt storyboard. Maar dat zal wel niet opvallen dachten ze waarschijnlijk bij het reclame bureau. Een strip heeft iets rauws, iets persoonlijks, is geen gelikte reclame illustratie die iedere afgestudeerde academicus op kan zetten met de geleerde technieken. Een strip is een goede synergie van verhaal en afbeelding, niet een opeenvolging van een vooraf gescript en afgekaderd verhaal. Een strip ontstaat in samenwerking tussen de afbeeldingen en het verhaal. Je hebt het verhaal en dat past zich naar gelang je tekent, niet wat het verhaal dicteert. Ik had de strip veel liever gezien als een echte strip, had dan een Dirk Jan(Mark Retera) versie laten maken, die levert toch ook al voor de spits.

Wat is uw favoriete strip?

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

Leave a Reply to RenéSmurf Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *